söndag 28 september 2008

Dregen är fucked up on coke

Vad är det som gör att alkohol och andra droger är så otroligt glorifierat inom medie- och kändisvärlden? Är det den gamla bilden som hänger med - bilden som säger att om du inte gillar att supa skallen i bitar varje helg, röka på eller ta en lina då och då - så är du en tönt. Ute ur gemenskapen. Inte att räkna med.

Senast ut är Dregen som under en intervju berättar, märkbart påverkad, att hans favoritdrog är alkohol, att han är fucked up on coke samt att han röker på. Men han är ingen gräsrökare, poängterar han. Han gör det bara för att det är kul.

Aftonbladet
hittade det två år gamla Youtube-klippet, gjorde en story och följde upp det hela med att be om en kommentar från Dregens management. Dregen låter hälsa att han inte vill kommentera det hela.

Problematiken i detta, och andra liknande fall, är inte den egna konsumtionen av droger. Vill man fucka up sitt liv så står valet en fritt. Men. Dregen är en ikon inom musiken. Kidz avgudar honom, andas honom, vill vara honom. Dessa ungdomar påverkas självklart av vad deras stjärna gör och säger. Precis som människor i övrigt påverkas av reklam, mode och alla andra tusentals budskap som möter oss dagligen. Dessa ungdomar tänker; Kan Dregen, kan jag. Jag vill ju vara lika cool som han är.

Kändisarnas röster väger tungt. Med det följer ett ansvar. Att helt enkelt frångå sig själv och göra en konsekvensanalys. Att inse att kidz i 15-års åldern jagar sin självbild och identitet. Och att de söker den bilden i sin närhet; media, vuxna, kompisar, laget och så vidare. Därför tycker jag att drogpropagerande kändisar bara ska ta och hålla käften och istället sitta och vara påtända i det tysta.

För i jakten på att bli som Dregen och andra idoler, förlorar de unga sökande endast - sig själva.

2 kommentarer:

PERNILLA ANDERSSON sa...

Jessica!
Har alltid tyckt att du är intelligent och välinformerad. Att läsa det du skriver om Dregen, som ju är min make är väldigt tråkigt. Det är illa underbyggt och dessutom är klippet över 10 år gammalt. När det är upplagt på Youtube är en helt annan sak. Det hade gått att kontrollera detta om man velat.INNAN man skriver. Tycker du inte att det är att gå kvällstidningarnas ärenden när man hjälper till att skriva om saker som är flera år gamla? Bara för att ha sensationer att komma med? Överskriften "Fucked up on coke", gör inte dig eller din journalistik rättvisa. Jag skulle aldrig gifta mig med en kokainmissbrukare och det är helt värdelöst att du som smart tjej inte kollar upp saker innan du skriver. Klippet är såklart fantastiskt fånigt och dumt, men de flesta människor i 20-års åldern gör lite taskiga val ibland. Att man inte kommenterar trams när Aftonbladet ringer upp är att värna om sitt privatliv. I det avseendet stöttar jag Dregen i alla lägen. Naturligtvis har det skvallrats om allt möjligt under årens lopp och jag brukar aldrig kommentera, eftersom det inte lönar sig att lägga energi på det. Att jag gör det nu är för att jag tidigare gillat det du gör oerhört mycket. Det gör mig förvånad att du av alla hoppar på en karusell som denna.

Allt det bästa

Pernilla Andersson

Jessica W Sandberg sa...

Hej Pernilla,

Jag har faktiskt helt missat din kommentar och ber om ursäkt att du mötts med tystnad under så lång tid. Jag tycker att det är oerhört viktigt - som offentlig person - att vara medveten om att det man säger och gör sedan kan uppfattas som något yngre vill följa och vara en del av. Att människor gör dumheter i 20-års åldern håller jag helt med dig om. Det som hade varit önskvärt i det här fallet är kanske en kommentar där Dregen hade sagt att det var på tiden när han var "ung och dum". Jag är också väl medveten om hur media fungerar och att även det kunde ha vinklats. Jag ber om ursäkt till såväl dig som Dregen att inlägget känns orättvist och vinklat. Det är vinklat utifrån att jag tycker att frågan kring medias och kändisars glorifiering alkohol och andra droger är viktig att lyfta - främst i hur det påverkar unga. Sedan måste jag passa på att gratta er till er föräldralycka och jag beundrar er kamp och blev väldigt tagen av intervjun med dig i Mama. Och ett varmt och ärligt tack för din kommentar och reflektion på mitt inlägg. All lycka till er.