torsdag 11 september 2008

Manschauvinisten Fredrik Backman

Blir otroligt provocerad när jag läser Fredrik Backmans krönika i Stockholm City angående att rattfylla skulle vara - det nya svarta:

Sprit och bilkörning är sensommarens hetaste trend. Jag vet inte om ni har snappat upp det än, men rattfyllan är verkligen för hösten 2008 vad chihuahuor och flasha muttan var för ­hösten 2007. Paris Hilton, Lindsay Lohan, ­Nicole Richie, Mischa Barton, alla har gjort det!
”Alkohol ger kraftigt nersatt körförmåga” sägs det i rekla­men. Som om kvinnor inte hade det från början liksom!
Fan, de flesta tjejer jag känner blir förmodligen bättre bilförare när de är på sponken.


Vilket jävla pucko.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej Jessica

Jag är 52 år. När jag läser Fredriks sk artikel vet jag varken upp eller ner. Är artikeln ett skämt eller är den på riktigt. Förresten vilket språkbruk. Är han journalist. För mig känns artikeln skriven av en 14 årig pubertal revoltör som vill vara cool inför det övriga grabbgänget.
Du är ju yngre än mig. Är hans artikel något tidstypiskt.

Du skrev pucko. Men är han bara en agent i en kultur så då är väl hela kulturen pucko.
Något liknande hade inte kunnat skrivas och publiceras för 20-30 år sedan.

Något allvarligt har hänt.

Är det webbkulturen som finns i bakgrunden ?

När jag läser mig runt i bloggvärlden finns en hög procent vulgära jättebebisar.

Skall det vara på detta viset ????

Jessica W Sandberg sa...

Ja du Anders. Fredrik Backman är ju den enda egentligen som kan svara på om det hela är ett skämt eller ej.

Jag tycker krönikan börjar idiotiskt med att nedvärdera kvinnor. Sedan uppfattar jag det som att han i undertonerna gällande att alla kändisar får fortsatt framgång trots rattfyllor rymmer ett visst ifrågasättande till hur - vårt samhälle, klubbar och de som avgudar sina idoler - egentligen resonerar i signaler. Men sedan avslutar han med att skylla på miljörörelsen och jag känner mig som ett frågetecken och undrar v a d han egentligen vill ha sagt med denna text.

Internet har skapat plattformen för alla människors möjlighet att uttrycka sig och göra sin röst hörd. Detta är fantastiskt. Men i allt detta rymms också sjukt mycket skräp. Men kanske behöver vi skräpet för att kunna uppskatta det som är bra?