onsdag 17 september 2008

Är Papa Dee skyldig till hustrumisshandel?

Snackisen just nu i medie- och cybervärlden är ifall Papa Dee är skyldig till misshandel mot sin fru Andrea Wahlgren, eller ej.
Sajten för ointelligenta - Flashback - outade Papa Dee (Daniel Wahlgren) som den misstänkte förövaren, som natten mot söndag misshandlade sin fru blodig. Andrea Wahlgren svarade i sin tur med att försvara honom med blod, svett och tårar i sin blogg. Fru Wahlgren säger att händelsen är en konsekvens efter en av hennes ångestattacker där hon skadat sig själv, enligt polisen har artisten själv minnesluckor och kvinnorättskämpar i hela Sverige har tagit ställning i skuldfrågan.

Jag vet att jag själv reagerade med ryggmärgen. Att kvinnan skulle skadat sig själv är för mig i samma linje som; jag gick in i en dörr, jag föll i trappan ect. Men det betyder inte att jag har rätt. Jag vet inte sanningen. Den har bara Andrea och Daniel Wahlgren. Sannolikt kommer vi som inte känner till vare sig dem eller deras liv, förutom det vi sett i deras offentliga roller, heller att få ta del av den sanna bilden.

Men händelsen i sig är kopplad till alkoholens negativa konsekvenser. Daniel Wahlgren har minnesluckor säger han. De hade varit på fest innan och enligt vittnen var de rejält berusade. Och här är en sanning: vissa människor kan inte hantera alkohol. Dessa människor får i sin tur hela sin familj och omgivning att gå på tå för att inte förarga den berusade. Säga eller göra fel. Se fel ut, andas fel, ha fel tonläge eller fel kläder och så vidare. Människor som inte kan hantera alkohol förlorar sina gränser. Kliver över dem och struntar i konsekvenserna. Bara för att sedan - i sådana här fall - skylla på att det var alkoholen och inte personen som slog. Sanningen är att det är en kombination.

Men alkoholen kan inte misshandla i sin ensamhet, utan behöver en person som begår brottet. En person som misshandlar behöver ingen alkohol för att slå.

Inga kommentarer: